1.7.2012

Taking care of my nails♥

Heiii♥!
Siinä ekassa kuvassa näkyy siis mun nykyset lakkaukset:D  Noiden tekemine ois voinu olla reippaasti helpompaa ohutkärkisillä siveltimillä, mutta ite käytin hyväks vaan dotting toolia ja siinä meni kyllä pari tuntia:D

Nyt toteutan sen minkä viimeks lupasin! ihan tällee näiden yli viidenkymmenen lukijan kunniaksikin kirjotan tämmösen vähän erilaisemman postauksen:) Eli siis multa usein kysytään että "Millee sun kynnet pysyy noin pitkinä??" ja mulla ei oikeesti oo siihen mitään ihmeellisiä keinoja. Siis kyllähän mullaki katkee kynnet aina välillä, eikä se mua ihan kauheesti haittaa. En todellakaan sano että kynsien ois oltava pitkät jotta ne ois nätit. Ite vaan oon nyt innostunu pitää itelläni pidempii kynsii koska niihin voi vähän vapaammin kokeilla erilaisia lakkauksia:)

Ennen mullakin katkeili koko ajan kynnet. Jos ettii täältä mein blogista mun ekan postauksen, niin siellä kerronki alottavani tän kasvatusprojektin. Mun ekat postaukset olikin täynnä ihmettelemistä mun kynsien huimasta pituudesta, koska mulla on tosiaan aina ollu ihan "nysäkynnet". Nyt oon tän vajaan vuoden noudattanu näitä pieniä ohjeita, jotka joko luin jostain tai sitte oon muuten vaan sattumalta huomannu käytännöllisiks. Eli siis ...

Kuinka pidän huolta kynsistäni:

1. Lakkaus

MUISTUTTASIN KAIKILLE ETTÄ KUVIA SAA SUUREMMIKSI
KLIKKAAMALLA:)
Oon huomannu, että kynsiä ei kannata pitää oikeestaan hetkeekään ilman minkäänlaista lakkaa. Joskus äiti tykkää huomauttaa mulle kuinka 'kynnet varmasti tykkäis jos sais hetken hengittää ilman lakkaa' enkä tiedä oisko siitä oikeesti jotain hyötyä jollekki, mutta itelleni ei ainakaan. Aina kun otan entiset lakkaukset pois, laitan heti (kunnolla kädet ensi virutettuani) ainakin aluslakkaa. Tossa kuvassa noi kaks ensimmäistä on aluslakkoja. Otin ne siihen ihan vaan huomauttaakseni kuinka erilaiset hinnatkin niillä voi olla. Toi ensimmäinen nimittäin makso n. 8 euroa ja toi toinen makso alle 2 euroa. Usein aluslakoilla mainostetaan olevan erilaisia vaikutuksia, esimerkiksi kovettava, vitamiinia antava, tai kasvattava. Ite oon todennu kaikki ihan hyödyllisiks. Aluslakan käyttö auttaa myös että kynsi ei värjääntyis jos laitat siihen päälle lakkaa. Muistan millee usein keltaset ja punaset kynsilakat saatto jättää kynnen pintaan väriä jos mulla ei ollu aluslakkaa.
Kuvassa on myös kaks päällyslakkaa. Päällyslakkana käytän mitä tahansa värittömiä lakkoja ja suosittelen todellaki niitten käyttöä. Lakkaukset ja mahdolliset koristeet kestää paljon kauemmin jos malttaa laittaa kunnolla päällyslakkaa:)!

2. Rasvaus

En nyt rupee sanomaan että tää pätee kaikkiin maailman ryppyvoiteisiin, mutta käsien rasvaamisesta on oikeesti hyötyä! Mulla oli ennen tosi kuivat kädet ja kynsinauhat, joihin myös ilmesty usein pieniä haavoja. Mulla on yli kymmenen erilaista rasvaa käsille, mutta kaikkein tehokkaimmaks oon huomannu Vitaliksen ! Se on tarkotettu vartavasten huulille, käsille ja kynsinauhoille. En oo ikinä tajunnu miks joku ostaa yli kymmenen euroa maksavia pieniä pulloja jotain kynsinauhaöljyä, kun kynsinauhat saa siisteiks paljon yksinkertasemminki. Ite rasvaan kädet ainakin kerran päivässä. Jos oot vaikka tiskannu paljain käsin tai pessy ne kunnolla saippualla, niin sen jälkeen kädet rasvata kunnolla. Vitaliksessa ainoo huono puoli on jokseenki voimakas haju, jonka voin kokemuksesta sanoa leviävän ympäri luokkahuoneen alle minuutissa. 
Kynsinauhojen hoito on mun mielestä tärkeetä koska vaikka jollain ois vaikka kuin upeet lakkaukset, niin epäsiistit kynsinauhat pilaa kyl sen kokonaisuuden nopeesti.

3. Kynsilakanpoistoaine

Tähän en huomannu ottaa kuvaa!!! Yritän siis kumminki mahdollisimman selkeesti koittaa selittää.. Ennen en pitäny kauheesti väliä millä myrkyllä kynsilakat otin pois. Varsinki asetonia sisältävät kynsilakanpoistoaineet vahingoittaa ja heikentää kynttä. Jos vaan on mahdollisuus kaupassa valita, niin kannattaa tutkia pulloja löytääkseen sellasen jossa sanotaan että ei ainakaan tota asetonia olisi. Tietty oon huomannu että niillä lakat lähtee vähän huonommin, mikä on ihan ymmärrettävää. Ja vaikka kynsilakanpoistoaineet ois kuinka 'luonnollisia' tai 'terveellisiä' tahansa, niiden liiallist käyttöö kannattaa silti välttää. Ite yritän just tästä syystä pitää samat lakkaukset kynsissä ainakin viikon. Jos kynsilakanpoistoaineesta ei ois kynsille mitään haittaa, lakkaisin kynsiä vaikka joka päivä.

4. Viilaus

Käytän kynsien lyhentämiseen pääasiassa viilaa. Oikein viilaaminen ois siis että viilais vaan yhteen suuntaan, eikä tekis sellasta edestakasi -liikettä. Tossa kuvassa on kaks ihan tavallista viilaa, joita käytän lyhentämiseen ja muotoiluun. Monet sanoo viimeistelevänsä viilauksen 'lasiviilalla'. Ite en sellasta vielä omista mutta mitä oon niitä kokeillu niin en oo todennu kaikkein välttämättömimmäks hankinnaks. Kynsiähän ei koskaan kannata viilata esim. heti suihkun jälkeen, jolloin ne on normaalia pehmeemmät ja saattaa viilatessa helposti katketa.
Tossa kuvassa on myös kaks tollasta (näin niitä ite kutsun:) kiillotusviilaa. Mulla ei oo mitään käsitystä niiden virallisesta nimestä, mutta pääasiassa oon huomannu niiden kiillottavan kynnen pinnan, joten siitä nimitys. Niissä on noi erilaiset vaiheet, joiden määrät ja vaikutukset riippuu valmistajasta. Niillä siis viilataan vaihe kerrallaan kynnen koko pintaa ja tulos on usein sileä ja kiiltävä. Käytän niitä kerran kuussa tai harvemmin ja ihan vaan omaksi iloksi, sillä kynnen kuntoon ne saattaa vaikuttaa jopa heikentävästi. Ne nimittäi kuluttaa kynnen pintaa, jote en suosittele mitään kovin runsasta käyttämistä.

5. Yleistä varovaisuutta

En voi kumminkaa väittää etteikö vähän pidempien kynsien kanssa sais olla koko ajan vähän varovaisempi. Mun on tässä viimisen vuoden aikana pitäny kieltää iteltäni basson soittaminen, täysillä antautuminen lento- tai koripallopeliin ja väkivaltaset korttipelit. Viimeks mainitun kiellon uhmaamisesta sain surkeen opetuksen just viimeks ku mun kynsi oli lähes kokonaan repeytyy irti:(
Kynsiä ei saa ikinä käyttää minkäänlaisina työkaluina! Ei kansien tai pakettien avaamisessa tai lian rapsuttamisessa. Ite en useimmiten uskalla ees ite avata tölkkiä! Myös sukkahousujen laittamisessa oon joutunu nyt käyttämään kumihanskoja, jottei kynnet vaan riko kangasta. En voi silti todellakaan sanoo että se tekis siitä yhtään helpompaa!
Otin tohon kuvan mun tekokynsistä, joita ehti reilun puolen vuoden käyttöaikana kertyy aika paljon, Siinä on pari avaamatontaki pakettia, joita en taida ikinä tulla käyttämään. Kun mun kynsi viimeks katkes, aattelin että laittaisin siihen tekokynnen.  Sit kumminki tajusin kuinka paljon se vahingoittais mun kynttä! Noi kynsiliimat ei taida olla mitään ravitsevimpia.. Ja muistan millee mulla oli aina ongelmii saada tekokynnet irti ja siinä riuhtomisessa kynnet usein repeili. :(
Mainitsen vielä että esim. puutarha- tai kotitöissä kannattaa käyttää suojahanskoja. Ei pelkästään kynsien kannalta, vaan muutenki kesällä ulkona vaikka nurmikkoa leikatessa voi käsiin tulla haavoja tai naarmuja.

Huomasin just kuinka järkyttävän pitkän selostuksen mä tässä sain aikaseks! Muistutan kumminki että noi on siis kaikki mun ite käyttämiäni tapoja, joillakin ne saattaa olla vaikka päinvastaisia. Tän tarkotuksena ei siis todellakaan ollut mikään "nämä ovat ainoat ja oikeat tavat hoitaa kynsiäsi", sillä sellasta en väittäs ikinä. En tiedä moniko tätä on lukenu ees tänne asti, mutta jos suunnitelmissas on ruveta uhraamaan normaalia enemmän mielenkiintoa kynsien, kynsinauhojen, tai käsien hoitoon ja haluut siihen ees jonkinnäkösiä vinkkejä, niin toivottavasti ees vilkasit tota tekstiä:D

Jos sulle vaan tulee mieleen jotain ite hyödyllisiks kokemias vinkkejä, mun tekstistä bongaamias epäselvyyksiä tai ihan mitä tahansa huomautettavaa, ois hauska lukea niitä kommenteista:) Kiitos♥!!

7 kommenttia:

  1. hehhheh, väkivaltaiset korttipelit ...

    VastaaPoista
  2. Kiitos käynnistä, jäin lukijaksi, tervetula myös: www.sulokynnet.blogspot.com

    VastaaPoista
  3. nyt paljastit sun salaisuutes ! : o

    VastaaPoista
  4. Tehkää kaikki 31 days nail challenge, olis upeeta vertailla tuotoksianne !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hauska idea!:D Harmi vaan että mulla se kestäs luultavammin 31 viikkoo... tota tarvii silti miettii!:)

      Poista
  5. Aivan upea blogi + ihania kynsiä, itelle tuli hirveä inspis, vaikka en juuri lakkaile. Kiitos hoitovinkeistä, tulee tarpeeseen.

    VastaaPoista